Metoder

Pædagogik, metoder og tilgang

Teamets pædagogik har afsæt i den relationelle, mentaliserende og neuroaffektive tilgang. Vi arbejder anerkendende og ressourceorienteret i dialogen med stor fokus på at opbygge og bevare en gode relation – med udgangspunkt i det individuelle barns behov, og forældrenes aktuelle åbenhed, potentiale og udviklingsniveau.

Vi kombinerer i praksis den pædagogiske og terapeutiske viden, og bruger det udviklingsstøttende i opgaveløsningen/indsatsen hos familien. Erfaring fra mange års praksis som socialpædagoger og familieterapeuter gør, at vi sikrer og leverer en høj faglighed.

Vi er i høj grad eklektisk i vores tilgang, hvor vores metodevalg tilpasses den enkelte indsats i familien. Vi er nysgerrige på at tilegne os ny viden om forskellige metoder og strategier i mødet med det individuelle barn/ung eller familie.

Vi er kendt for at løse komplekse, pædagogiske og psykologiske opgaver, hvor fokus ligger på de indbyrdes relationer, samspil og roller i familien. Kommunikationen og samspilsformen styrkes i familien som helhed, fordi vi arbejder med målbare og konkrete redskaber.

Nedenstående vil vi kort skildre nogle af de evidensbaserede pædagogiske og terapeutiske teorier, principper og metoder, som vi anvender til at skabe positiv udvikling og forandringer i vores arbejde med børn, unge og familier.

Den relationelle og mentaliserende pædagogik

Vi er inspireret af en relationel og mentaliseringbaseret pædagogik, som bygger på et respektfuldt, positivt og ligeværdigt menneskesyn. Mentaliserende pædagogik bruger vi til at få mennesket til bedre at kunne forstå egne og andres mentale tilstande, og til at træne evnen til at reflektere over hvilke tanker, følelser, mål og behov, der ligger til grund for en bestemt adfærd. Vi kigger bag om for at forstå de mentale tilstande og følelser, der driver adfærden.

Neuro-affektiv pædagogik

Vi er inspireret af Susan Harts teori med udgangspunkt i hjernens tredeling omkring nervesystemernes betydning for menneskers udvikling og indlæring. Neuro-affektiv pædagogik handler om afstemning og samhørighed – barn og voksen imellem. At kunne være i egne følelser og samtidig rumme et andet menneskes problemer. Gennem afstemning, italesættelse og arousalregulering – møder vi det enkelte menneske på dets udviklingsniveau.

Intervention og involvering

Det er vores erfaring, at pædagogisk/psykologisk intervention er målbart og effektivt, når vi bruger det i det socialpædagogiske arbejde med børn, unge og familier. Metoden tager udgangspunkt i det enkelte menneskets adfærd, handlinger, kompetencer og potentialer. Dette udgangspunkt tilpasses det individuelle menneske, så de krav og forventninger vi stiller- er realistiske.

Vores erfaring har vist os, at social læring finder sted i et aktivt samspil og i relation med andre mennesker, som det enkelte menneske kan spejle sig i. Det er i relationen, vi flytter os. Træningen kræver selvindsigt og accept af egne stærke og svage sider. Adfærdsregulering er ligeledes et centralt område i forhold til intervention. Adfærden kan ændres med socialtræning, og gennem den ovennævnte mentaliserende tilgang.

Motiverende og terapeutiske samtaler

Som familiekonsulenter og familieterapeuter bruger vi motiverende- (MI) og terapeutiske samtaler. Det er to anerkendende metoder, hvor vi bruger samtalerne med udgangspunkt i personens egen motivation og tanker om forandring. Italesættelse af fx tanker, behov, mål og følelser i de terapeutiske samtaler øger selvindsigt, refleksion og bevidsthedsniveau, der skaber positive forandringer, fordi personen føler sig set, mødt og hørt. Med disse metoder har vi erfaring i, at det skaber bedre og mere holdbare resultater, end fx at forsøge at overtale personen til forandring.

Marte Meo

I familiebehandling og støttet samvær anvender vi Marte Meo, som er en analyse af samspil optaget på video. Det primære sigte er at finde frem til samspillets udviklingsstøttende potentialer. Marte Meo er en løsningsfokuseret og løsningsorienteret metode, som kan have en udviklende og positiv effekt i støttet samvær. Det har stort gavn i de familier, hvor der fx er et barn med en diagnose, der kan gøre det vanskeligt for forældrene at vide, hvordan de bedst muligt støtter og guider deres barn.

LØFT

Metoden LØFT er effektiv og målbar til børn, unge og familier, der ønsker forandring.  Det er en løsningsfokuseret tilgang, der fokuserer på ressourcer, løsninger og positive mål – frem for at fokusere på problemer og begrænsninger i familiernes liv. Familiens eget perspektiv er på banen, og giver bevidsthed – så fokus flyttes fra problemet til ønskede forandring.

ICS-rapporter

Vi lægger stor vægt på, at vores dokumentation har højt fagligt niveau og vi underretter løbende kommunen om udvikling eller ændringer ift. støttebehov. Vi udarbejder ICS-rapporter baserede statusrapporter med høj faglig genkendelighed og eventuelle fokuspunkter efter kommunens ønske.